Smernica EÚ prináša nové pravidlá ochrany spotrebiteľa v digitálnom svete

Smernica EÚ prináša nové pravidlá ochrany spotrebiteľa v digitálnom svete

Do platnosti vstúpila nová smernica, ktorej účelom je najmä modernizovať súčasné pravidlá ochrany spotrebiteľa a zabezpečiť ich súlad s digitálnym vývojom. 

Smernica prináša pre obchodníkov novú povinnosť pri pridávaní recenzií spotrebiteľmi. V praxi sa čoraz viac stretávame s klamlivými recenziami slúžiacimi len ako reklama, resp. s recenziami, ktoré nepochádzajú od skutočných spotrebiteľov. Smernica jednak zakazuje obchodníkom pridávať klamlivé recenzie a zároveň ukladá povinnosť zaviesť postupy, ktorými budú kontrolovať, či recenzie pochádzajú od tých, ktorí si produkt naozaj zakúpili. Obchodníci musia tiež informovať spotrebiteľov, či zverejňujú aj negatívne recenzie. 

Zmeny sa dotknú aj personalizovaného naceňovania produktov, t.j. postup, pri ktorom sa cena za produkt nenápadne zvyšuje, ak oň prejavíte záujem (napríklad viac krát kliknete na ten istý produkt). V takomto prípade musí obchodník spotrebiteľa informovať, že cena bola vypočítaná a navýšená z dôvodu jeho predchádzajúceho záujmu.

Smernica prináša aj zákaz predpredaja vstupeniek robotom. Často sa stáva, že pri žiadaných podujatiach sa vstupenky vypredajú do pár minút a následne ich nachádzame predávať za vyššie ceny na iných, tzv. sekundárnych trhoch. Naprogramované algoritmy totiž kúpia veľký počet lístkov, pričom dokážu obísť aj limity stanovené predajcom. Aj týmto praktikám je koniec a transpozíciou smernice dôjde k ich zákazu.

Členské štáty majú povinnosť transponovať smernicu do vnútroštátnych predpisov do novembra 2021.

Ostatné články

10 praktických tipov, na čo nezabudnúť v zmluve o vývoji SW

10 praktických tipov, na čo nezabudnúť v zmluve o vývoji SW

Zmluva o vývoji softwaru je v praxi IT firiem a programátorov dennou realitou – jedna strana vyvíja softvér a druhá platí odmenu. Naozaj je to tak jednoduché? Treba byť opatrný, IT zmluvy sú špecifické a vedia poriadne zamotať hlavu. Scrum, šprinty, skúšobné prevádzky, licencie, SaaS/PaaS/IaaS/RaaS riešenia, servisovanie. Už pred začatím projektu treba premýšľať nad…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
SCHIN & MAJDÚCH

Napíšte nám