Novinky za Apríl 2019

Novinky za Apríl 2019

1. Smernica EÚ o copyright obmedzí slobodné šírenie spravodajského obsahu na internete

Autorské právo na digitálnom trhu významné ovplyvní smernica EÚ, o ktorej sme písali už v januári. Zameriava sa predovšetkým na internetových gigantov ako sú Google a Amazon, pričom zasiahne nie len konzumentov, ale aj tvorcov obsahu.

Zásadným bodom smernice je, že internetové platformy budú musieť uzatvárať licencie s jednotlivými autormi a printovými agentúrami pre možnosť šírenia ich obsahu - najmä titulkov správ a časti novinárskych a autorských textov.

Ďalšou významnou zmenou bude zodpovednosť sociálnych sietí a iných platforiem za obsah (fotografia, hudba, text atď.), ktorý ich užívatelia nahrávajú. Zabezpečenie technologicky a finančne náročných mechanizmov na filtrovanie tohto obsahu môže mať negatívny dopad najmä na malé firmy a start-upy.

Smernica obmedzí slobodu slova na internete, a v prípade nezáujmu zo strany internetových gigantov uzavrieť licenciu, môže úplne vytesniť niektorých tvorcov obsahu (t.j. autorov, médiá atď.). Členské krajiny majú povinnosť transponovať smernicu do svojich právnych poriadkov do jedného roka od jej účinnosti.

účinnosť 1. apríl 2019

2. Nové pravidlá pre taxikárov:

Digitálne platformy slúžiace na prepravu osôb ako Taxify a Uber doteraz pôsobili na slovenskom trhu bez dostatočnej právnej regulácie. Zmenu priniesla novela zákona o cestnej doprave, ktorá definitívne zlegalizovala ich pôsobenie.

Po novom budú musieť všetci záujemcovia o výkon taxislužby disponovať vodičským preukazom a povolením na prevádzkovanie taxislužby (odpadá však povinnosť byť držiteľom vodičského preukazu najmenej tri roky). Novela ovplyvňuje zákazníkov digitálnych platforiem aj tým, že cena za jazdu bude fixne stanovená ešte pred začatím prepravy, bez možnosti zmeny v závislosti od vzdialenosti alebo času jazdy.

Celé znenie novely nájdete tu: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2019/9/20190401

3. Aktuálna téma v oblasti ochrany osobných údajov na Súdnom dvore EÚ

Prevádzkovateľ e-shopu na svojej webovej stránke zapracoval ikonu „Like“ od spoločnosti Facebook. Keď užívateľ navštívil stránku predajcu, informácie o jeho IP adrese sa automaticky preniesli spoločnosti Facebook, aj bez nutnosti kliknúť na toto tlačidlo. Predajca používateľov neinformoval o spôsobe a účele použitia osobných údajov, dokonca ani nemal súhlas k ich využitiu.

Nemecké združenie na ochranu záujmov spotrebiteľov podalo žalobu proti konaniu predajcu. Nemecký súd sa obrátil na Súdny dvor s otázkou, či má predajca povinnosť získať súhlas a informovať dotknuté osoby o spracovaní osobných údajov.

V návrhu na rozhodnutie generálny advokát uvádza, že aj v týchto prípadoch dochádza k porušovaniu ochrany osobných údajov. Každý subjekt v pozícií takéhoto predajcu by mal v prvom rade vyžiadať súhlas s využitím osobných údajov a zároveň užívateľov informovať o účele využitia týchto údajov. O vývoji rozhodovacieho procesu budeme ďalej informovať.

 

Ostatné články

Právny vzťah startupu a investora + vysvetlený Termsheet #tema

Právny vzťah startupu a investora + vysvetlený Termsheet #tema

V tomto rozhovore sa dozviete: aký dopad mala korona kríza pre advokátsku kanceláriu SCHIN & MAJDÚCH kedy by mali startupy prísť za svojimi poradcami čo je to termsheet, aké sú jeho hlavné body a čo by mal obsahovať čo sú to takzvané tranže  dôležité pojmy z term sheetu (investičná preferencia,…

Právo v rúškach

Právo v rúškach

Pre množstvo ľudí a firiem sú služby advokátov momentálne nedostupné, či už logisticky, časovo alebo finančne. Vďaka projektu s názvom „Právo v rúškach" majú ľudia najdôležitejšie právne vzory dostupné zdarma.