COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa

COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa

1.    Aké sú praktické následky Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, č. OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020?

S účinnosťou od 16.3.2020 od 6:00 hod. sa na obdobie 14 dní uzatvárajú všetky maloobchodné prevádzky a všetky prevádzky poskytujúce služby, okrem výnimiek stanovených týmto opatrením (napr. predajne potravín, lekárne, drogérie, predajne novín, internetové e-shopy, atď.) 

Prevádzky, ktoré nespadajú ani pod jednu z výnimiek stanovených opatrením, musia byť povinne zatvorené – zamestnanci, ktorí majú ako miesto výkonu práce uvedenú adresu takejto prevádzky, nemôžu vykonávať prácu na takomto mieste. 

2.    Môže zamestnanec odmietnuť dostaviť sa na pracovisko z dôvodu obavy z ochorenia COVID-19?

a.    Áno, ak ide o zamestnancov prevádzok, na ktoré sa vzťahuje zákaz otvorenia, vyplývajúci z Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, číslo OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020 (ďalej len „Opatrenie“). 

b.    Nie, ak ide o zamestnanca, ktorý nebol v rizikovej krajine, ani nevykazuje symptómy ochorenia COVID-19, zároveň ide o zamestnanca, ktorý spadá pod výnimku vyplývajúcu z Opatrenia. Upozorňujeme, že absencia takéhoto zamestnanca v práci bez ospravedlnenia sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny.

3.    Aké preventívne opatrenia by mal prijať zamestnávateľ v súvislosti s hrozbou nákazy ochorením COVID-19?

Zamestnávateľom odporúčame:

•    sústavne sledovať situáciu a priebežne informovať zamestnancov, 
•    vybaviť pracovisko dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými pomôckami,
•    minimalizovať akékoľvek pracovné stretnutia a nahradiť ich konferenčnými a video hovormi,
•    zvážiť prácu z domu (home office) – zamestnávateľ nemá právo zamestnancovi jednostranne nariadiť, aby pracoval z domu, môže sa s ním len dohodnúť.

4.    Ako postupovať, ak možnosť home office nie je dohodnutá v pracovnej zmluve (resp. v internom predpise zamestnávateľa)?

Na výkon práce formou home office je potrebná dohoda o zmene pracovných podmienok medzi zamestnancom a zamestnávateľom. 

V prípade záujmu o vzor takejto dohody nám prosím napíšte na office@smlegal.sk, našim klientom ho poskytujeme bezplatne

5.    Ako postupovať, ak druh vykonávanej práce neumožňuje tzv. home office?

V takomto prípade má zamestnávateľ tri možnosti:

a.    preruší práce pre tzv. iné prekážky v práci na strane zamestnávateľa, kedy má zamestnanec nárok na náhradu mzdy,

b.    preruší práce v dôsledku vážnych prevádzkových dôvodov na strane zamestnávateľa – platí to len v prípade zamestnávateľa, u ktorého pôsobia zástupcovia zamestnancov. Podmienkou je uzatvorenie písomnej dohody o vážnych prevádzkových dôvodoch, pre ktoré nemôže zamestnávateľ prideľovať zamestnancom práce. V danom prípade patrí zamestnancom pracovné voľno s náhradou mzdy v sume určenej touto dohodou (najmenej vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca), 

c.    nariadi dovolenku s jej bezprostredným čerpaním – uvedené vyžaduje súhlas zamestnanca a je viazané na výnimočnosť prípadu.

6.    Ako postupovať v prípade nariadenia karanténneho opatrenia zamestnancovi?

Zamestnávateľ je v takomto prípade povinný ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci – ide o prekážku v práci na strane zamestnanca. Za čas trvania karantény patrí zamestnancovi náhrada mzdy ako pri dočasnej pracovnej neschopnosti.

Zamestnanec však má možnosť aj počas karantény pracovať z domu. V tejto špecifickej situácii podľa informácií Sociálnej poisťovne môže zamestnanec napriek svojej pracovnej neschopnosti nepožiadať o výplatu nemocenskej dávky a tak uprednostniť prácu z domu, za ktorú mu patrí mzda. 

7.    Ako postupovať v prípade zvýšenej neprítomnosti zamestnancov?

Zamestnávateľ má dve možnosti. V prípade:

a.    nevýrobnej činnosti – značná časť neprítomnosti zamestnancov sa dá nahradiť prácou z domu,

b.    výrobnej činnosti, resp. poskytovania služieb – určitú časť výpadku pracovných síl možno eliminovať úpravou pracovných zmien a plánovaných dovoleniek, prípadne nariadením práce nadčas v rozsahu ustanovenom Zákonníkom práce.

Je zrejmé, že dlhodobý zásah do štandardného prevádzkového režimu zamestnávateľa ovplyvní jeho schopnosť plniť záväzky zo zmluvných vzťahov. O našich odporúčaniach v súvislosti s plnením zmluvných záväzkov Vás budeme čoskoro informovať.

Ostatné články

Nové pravidlá v ecommerce

Nové pravidlá v ecommerce

Od júla začali platiť v EÚ nové pravidlá pre preclievanie zásielok z tretích krajín (napr. z Číny). Po novom je DPH potrebné uhradiť pri každej zásielke z tretej krajiny. Spraviť to môžete dvoma spôsobmi. Prvým je zaplatenie DPH priamo pri objednaní tovaru. Druhým spôsobom je že DPH platí zákazník priamo…

Opatrenia pre lepšie fungovanie obchodného registra

Opatrenia pre lepšie fungovanie obchodného registra

Ministerstvo spravodlivosti plánuje zlepšiť podnikateľské prostredie zjednodušením viacerých služieb. V jeho návrhu nájdeme: online založenie s.r.o. s využitím formulárov zakladateľských dokumentov s nižším registračným poplatkom možnosť nastavenia zasielania notifikácií o zmenách vo vybraných firmách (napr. obchodných partnerov) elektronická dostupnosť ku všetkým verejným údajom z obchodného registra Často sa stáva, že…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
SCHIN & MAJDÚCH

Napíšte nám