COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa

COVID-19 – Praktická príručka zamestnávateľa

1.    Aké sú praktické následky Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, č. OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020?

S účinnosťou od 16.3.2020 od 6:00 hod. sa na obdobie 14 dní uzatvárajú všetky maloobchodné prevádzky a všetky prevádzky poskytujúce služby, okrem výnimiek stanovených týmto opatrením (napr. predajne potravín, lekárne, drogérie, predajne novín, internetové e-shopy, atď.) 

Prevádzky, ktoré nespadajú ani pod jednu z výnimiek stanovených opatrením, musia byť povinne zatvorené – zamestnanci, ktorí majú ako miesto výkonu práce uvedenú adresu takejto prevádzky, nemôžu vykonávať prácu na takomto mieste. 

2.    Môže zamestnanec odmietnuť dostaviť sa na pracovisko z dôvodu obavy z ochorenia COVID-19?

a.    Áno, ak ide o zamestnancov prevádzok, na ktoré sa vzťahuje zákaz otvorenia, vyplývajúci z Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva, číslo OLP 2595/2020 zo dňa 15.3.2020 (ďalej len „Opatrenie“). 

b.    Nie, ak ide o zamestnanca, ktorý nebol v rizikovej krajine, ani nevykazuje symptómy ochorenia COVID-19, zároveň ide o zamestnanca, ktorý spadá pod výnimku vyplývajúcu z Opatrenia. Upozorňujeme, že absencia takéhoto zamestnanca v práci bez ospravedlnenia sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny.

3.    Aké preventívne opatrenia by mal prijať zamestnávateľ v súvislosti s hrozbou nákazy ochorením COVID-19?

Zamestnávateľom odporúčame:

•    sústavne sledovať situáciu a priebežne informovať zamestnancov, 
•    vybaviť pracovisko dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými pomôckami,
•    minimalizovať akékoľvek pracovné stretnutia a nahradiť ich konferenčnými a video hovormi,
•    zvážiť prácu z domu (home office) – zamestnávateľ nemá právo zamestnancovi jednostranne nariadiť, aby pracoval z domu, môže sa s ním len dohodnúť.

4.    Ako postupovať, ak možnosť home office nie je dohodnutá v pracovnej zmluve (resp. v internom predpise zamestnávateľa)?

Na výkon práce formou home office je potrebná dohoda o zmene pracovných podmienok medzi zamestnancom a zamestnávateľom. 

V prípade záujmu o vzor takejto dohody nám prosím napíšte na office@smlegal.sk, našim klientom ho poskytujeme bezplatne

5.    Ako postupovať, ak druh vykonávanej práce neumožňuje tzv. home office?

V takomto prípade má zamestnávateľ tri možnosti:

a.    preruší práce pre tzv. iné prekážky v práci na strane zamestnávateľa, kedy má zamestnanec nárok na náhradu mzdy,

b.    preruší práce v dôsledku vážnych prevádzkových dôvodov na strane zamestnávateľa – platí to len v prípade zamestnávateľa, u ktorého pôsobia zástupcovia zamestnancov. Podmienkou je uzatvorenie písomnej dohody o vážnych prevádzkových dôvodoch, pre ktoré nemôže zamestnávateľ prideľovať zamestnancom práce. V danom prípade patrí zamestnancom pracovné voľno s náhradou mzdy v sume určenej touto dohodou (najmenej vo výške 60 % priemerného zárobku zamestnanca), 

c.    nariadi dovolenku s jej bezprostredným čerpaním – uvedené vyžaduje súhlas zamestnanca a je viazané na výnimočnosť prípadu.

6.    Ako postupovať v prípade nariadenia karanténneho opatrenia zamestnancovi?

Zamestnávateľ je v takomto prípade povinný ospravedlniť neprítomnosť zamestnanca v práci – ide o prekážku v práci na strane zamestnanca. Za čas trvania karantény patrí zamestnancovi náhrada mzdy ako pri dočasnej pracovnej neschopnosti.

Zamestnanec však má možnosť aj počas karantény pracovať z domu. V tejto špecifickej situácii podľa informácií Sociálnej poisťovne môže zamestnanec napriek svojej pracovnej neschopnosti nepožiadať o výplatu nemocenskej dávky a tak uprednostniť prácu z domu, za ktorú mu patrí mzda. 

7.    Ako postupovať v prípade zvýšenej neprítomnosti zamestnancov?

Zamestnávateľ má dve možnosti. V prípade:

a.    nevýrobnej činnosti – značná časť neprítomnosti zamestnancov sa dá nahradiť prácou z domu,

b.    výrobnej činnosti, resp. poskytovania služieb – určitú časť výpadku pracovných síl možno eliminovať úpravou pracovných zmien a plánovaných dovoleniek, prípadne nariadením práce nadčas v rozsahu ustanovenom Zákonníkom práce.

Je zrejmé, že dlhodobý zásah do štandardného prevádzkového režimu zamestnávateľa ovplyvní jeho schopnosť plniť záväzky zo zmluvných vzťahov. O našich odporúčaniach v súvislosti s plnením zmluvných záväzkov Vás budeme čoskoro informovať.

Ostatné články

Čo to znamená byť lídrom?

Čo to znamená byť lídrom?

Nezávisle na tom, kým sme a čo robíme, každý z nás je lídrom. Je prirodzené, že človek svojim konaním dokáže ovplyvniť okolie, ktoré k nemu v niektorých oblastiach života vzhliada a kopíruje jeho vzorce správania. Kolega, klient, priateľ, konkurent, každá sociálna rola má určitú vzťahovú hierarchiu, v ktorej jeden rozhodnutia robí a druhý…

Príručka: Praktické tipy k prevádzkovaniu kamerových systémov v súlade s GDPR

Príručka: Praktické tipy k prevádzkovaniu kamerových systémov v súlade s GDPR

Európsky výbor pre ochranu údajov prijal nové usmernenie o spracúvaní osobných údajov prostredníctvom kamerových zariadení. Usmernenie sprísňuje zaužívané postupy a detailnejšie popisuje spôsob správneho prevádzkovania kamerových systémov. Právna úprava platí pre prevádzkovateľov, ktorí zhromažďujú a uchovávajú záznamy o osobách, ktoré vstupujú do monitorovaného priestoru a sú identifikovateľné. Ak osoby nie…

Napíšte partnerovi
kancelárie

Klientom zvyčajne odpovedáme do 24 hodín

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.
SCHIN & MAJDÚCH

Napíšte nám